Blog > Komentarze do wpisu

Co warto wiedzieć o śniadaniu?

W obecnych czasach żyjąc w pośpiechu wciąż zapominamy o śniadaniu lub po prostu nie chcemy go z rana jeść. Niektórzy wierzą w to,że jeżeli nie zaczną jeść od rana to swój jeden, wielki, całodzienny posiłek rozpoczną dopiero popołudniu, a dzięki temu  nie przytyją - w końcu wg nich jedzą raz dziennie ;)

Wśród tych, którzy jednak skuszą się na pierwszy posiłek dnia panują różne preferencje. Jedni muszą mieć czas i spokojnie coś zjeść, dla innych zjedzenie czegoś w pośpiechu jest najlepszą opcją. Niektórzy stawiają na słodkie śniadania, niektórzy wolą kanapkę z wędliną. Jak w tym wszystkim się nie pogubić i zjeść zdrowe śniadanie? O tym dzisiaj.

Co warto zapamiętać?

1. W przypadku gdy jemy 3 razy dzienne, dostarczenie energii powinno wynieść ok 30-35% całodziennego zapotrzebowania. W przypadku 4-5 posiłków: 25-30%.

2. Odstęp między I a II śniadaniem powinien oscylować wokół 3 godzin.

3. Najlepsze śniadanie to urozmaicone śniadanie.

4. Należy unikać produktów wzdymających (cebuli, kapusty, roślin strączkowych), mogą spowodować poczucie ciężkości i utrudnić skupienie na swoich obowiązkach czy nauce.

5. W przypadku, gdy podróżujemy komunikacją miejską warto zrezygnować z produktów wywołujących brzydki zapach (ryba, czosnek, szczypiorek, cebula), ale to już ma znaczenie tylko dla wspólnie z nami podróżujących ;)

Kim jesteś?

TYP 1 - Zdystansowany do jedzenia o świcie

Stronisz od porannych posiłków, nie odczuwasz głodu o świcie. Zdarza się nawet, że odczuwasz mdłości zaraz po wstaniu z łóżka. Apetyt pojawia się dopiero popołudniu lub w porze lunchu.

Rozwiązanie: W takim wypadku zestaw śniadaniowy najlepiej zabrać ze sobą i zjeść poza domem. Gdy samopoczucie ulegnie polepszeniu warto postawić na pełnoziarniste pieczywo z serem czy wędliną i ulubionym warzywem. Można też zjeść serek wiejski z porcją warzyw lub ewentualnie gdy mamy taką możliwość musli z mlekiem.

TYP 2 - Poranny maratończyk

Czas po wstaniu z łóżka biegnie Ci błyskawicznie. Ciężko zatem wygospodarować chwilę na zjedzenie porządnego śniadania. W rezultacie każdy dzień zaczynasz z pustym żołądkiem.

Rozwiązanie: Przede wszystkim warto przeorganizować swój poranny czas i znaleźć chwilę na śniadanie. Jeśli będzie to zbyt trudne warto postawić na szybki posiłek - pełnoziarniste płatki z mlekiem, płatki owsiane błyskawiczne, jogurt naturalny z otrębami.

TYP 3 - Cukroholik

Co tu dużo mówić, po prostu kochasz słodki smak. Bez niego nie czujesz, że żyjesz,a śniadanie jest po prostu niesmaczne.

Rozwiązanie: Najlepszym rozwiązaniem będzie pójście na kompromis, jeśli kanapka musi być z dżemem to chociaż niech będzie niskosłodzony. Innym zamiennikiem może być kanapka z białym serem i miodem czy czekoladowe musli (najlepiej własne) albo jogurt owocowy z płatkami.

TYP 4 - Poszukiwacz sytości

Pierwszą myślą, gdy budzisz się rano jest "co tu zjeść". Jest to Twoja najważniejsza potrzeba i nie wyobrażasz sobie, że mógłbyś/mogłabyś jej nie spełnić. Ale to co ma największe znaczenie to to by się najeść. Śniadanie musi być obfite, ale niekoniecznie już wartościowe.

Rozwiązanie: Warto rozejrzeć się w koło i poszukać produktów smacznych i odżywczych. Warto by miały sporą objętość i zawierały błonnik - kanapka z pełnoziarnistego pieczywa, posmarowana oliwą z oliwek lub olejem rzepakowym, z plastrem chudej wędliny, posypana kiełkami plus porcja świeżych warzyw. Sycąca będzie również owsianka, także z dodatkami. Warto obejść się bez cukru i słodzika.

 

To jak, którym typem "śniadaniowców" jesteście ?;)

sobota, 06 października 2012, monaana
Jeśli macie jakieś pytania albo chcecie rozpocząć współpracę, piszcie śmiało na dietetyk.m.przeslakowska@gmail.com :)

Polecane wpisy

Komentarze
Gość: ciotka, *.cpe.net.cable.rogers.com
2012/12/06 02:27:45
Smarowanie kanapek olejem niestety nie jest w Polsce zbyt popularne - gdy radziłam to moim koleżankom, pukały się jedynie w czoło, jakby mi odbiło ;) A prawda jest taka, że 2 łyżki oleju rzepakowego dostarczają dzienne zapotrzebowanie w omega-3 i obniżają cholesterol.