Blog > Komentarze do wpisu

Syrop z agawy - sposób na cukier?



Syrop z agawy to nic innego jak sok lub nektar z rdzenia rośliny. Produkowany jest w Meksyku głównie z kaktusa z rodzaju Agave tequilana oraz Agave salmiana. Jest słodszy od cukru i coraz chętniej sięgają po niego osoby preferujące zdrowy styl odżywiania i te na diecie. Czy słusznie, o tym dzisiaj. 

Występuje w postaci płynnej, posiada niższy indeks glikemiczny od miodu, a dodatkowo jest od nich słodszy - nawet 3-krotnie. Czego chcieć więcej :) Niestety względem kaloryczności jego wartości nie są dużo mniejsze od kaloryczności cukru ( w 100 g syrop z agawy posiada 310 kcal, cukier 405 kcal). Aby wydobyć ten syrop należy wycisnąć z rdzenia agawy sok, który zostaje przefiltrowany i podgrzewany w celu przeprowadzenia procesu hydrolizy wodorowęglanów w cukry. Przefiltrowany i podgrzany sok należy następnie skoncentrować do konsystencji syropu.  Odcień będzie ciemniejszy w zależności od stopnia przeprowadzenia procesu.

Na rynku (choć niekoniecznie polskim) można spotkać wiele odmian tego produktu, w tym także dla witarianów (produkowana w temperaturze poniżej 41 °C surowa odmiana nektaru z agawy). Najczęściej do kupienia jest bursztynowa odmiana tego syropu (używana do naleśników czy jako słodzik do kaw i herbat). Jasna odmiana jest dodawana do delikatnych potraw i drinków, a ciemna (bardzo karmelowa) do deserów, mięs czy owoców morza.

Nektar z agawy składa się z fruktozy (przyswajanej dużo wolniej przez nasz organizm), inuliny (naturalny probiotyk obniżający poziom cholesterolu, ułatwiający pracę przewodu pokarmowego, zapobiegający zaparciom), błonnika.
Jest wskazany dla każdego, kto chce zrezygnować z tradycyjnego białego cukru, lub stosuje dietę niskowęglowodanową (zawiera wapń, żelazo, potas oraz magnez, jednak ich zawartość jest dosyć mała).

Niestety ma też swoje złe strony - fruktoza, która jest jego głównym składnikiem, przyjmowana w dużych ilościach obciąża wątrobę. Warto też zwrócić uwagę na to, że nie jest to do końca naturalny produkt (wspomniany wcześniej proces otrzymywania). Jest dosyć drogi, cena w jednej z drogerii ze zdrową żywności to 23 zł za 400 ml. Ponieważ jest w postaci płynnej łatwo wlać sobie za dużo go do szklanki czy na naleśniki. 

Ogólnie podsumowując syrop agawy jest godny polecenia, ale do stosowania z umiarem. Należy pamiętać, że jest kaloryczny i łatwo się zapomnieć przy jego stosowaniu, jednak jest odpowiedni nawet dla witarianów i weganów, dlatego warto czasem spróbować czegoś nowego, co zmniejszy używanie przez nas cukru :)

niedziela, 25 sierpnia 2013, monaana
Jeśli macie jakieś pytania albo chcecie rozpocząć współpracę, piszcie śmiało na dietetyk.m.przeslakowska@gmail.com :)

Polecane wpisy